Святитель Спиридон, єпископ Тримифунтський p1ancpa42m1oetent1nm919la1sms3
Житія святих,  Грудень

Святитель Спиридон, єпископ Тримифунтський

Місяця грудня на 12-й день

Святитель Спиридон Триміфунтський народився наприкінці III століття на острові Кіпр. Про його життя відомостей збереглося мало. Відомо, що він був пастухом, мав дружину і дітей. Усі свої кошти він віддавав на потреби ближніх і мандрівників, за це Господь винагородив його даром чудотворення: він зціляв невиліковно хворих і виганяв бісів. Після смерті дружини, за царювання імператора Костянтина Великого (306-337), його обрали єпископом міста Триміфунта. У сані єпископа святитель не змінив свого способу життя, поєднавши пастирське служіння зі справами милосердя. За свідченням церковних істориків, святитель Спиридон 325 року брав участь у діяннях I Вселенського Собору. На Соборі святитель вступив у змагання з грецьким філософом, який захищав арієву єресь. Проста промова святителя Спиридона показала всім неміч людської мудрості перед Премудрістю Божою.

У результаті бесіди противник християнства став його ревним захисником і прийняв Святе Хрещення. Після розмови зі святим Спиридоном, звернувшись до своїх друзів, філософ сказав: “Слухайте! Поки змагання зі мною велося за допомогою доказів, я виставляв проти одних доказів інші і своїм мистецтвом сперечатися відбивав усе, що мені представляли. Але коли, замість доказу від розуму, з вуст цього старця почала виходити якась особлива сила, докази стали безсилі проти неї, оскільки людина не може противитися Богові. Якщо хто-небудь із вас може мислити так само, як я, то нехай увірує в Христа і разом зі мною нехай піде за цим старцем, устами якого говорив Сам Бог”.

На тому ж Соборі святитель Спиридон явив проти аріан наочний доказ Єдності у Святій Трійці. Він узяв у руки цеглу і стиснув її: миттєво вийшов із неї вгору вогонь, вода потекла вниз, а глина залишилася в руках чудотворця. ” Це три стихії, а цегла одна, – сказав тоді святитель Спиридон, – так і в Пресвятій Трійці – Три Лиця, а Божество Єдине”.

Святитель з великою любов’ю дбав про свою паству. За його молитвою посуха змінювалася рясним життєдайним дощем, а безперервні дощі – цебром (теплою, сухою погодою), зцілювалися хворі, виганялися демони.

Одного разу до нього прийшла жінка з мертвою дитиною на руках, просячи заступництва святого. Помолившись, він повернув немовля до життя. Мати, вражена радістю, впала бездиханною. Але молитва угодника Божого повернула життя і матері.

Якось, поспішаючи врятувати свого друга, обмовленого і засудженого до смерті, святитель був зупинений у дорозі струмком, що несподівано розлився від повені. Святий наказав потоку: “Стань! Так велить тобі Владика всього світу, щоб я міг перейти і врятований був чоловік, заради якого поспішаю”. Волю святителя було виконано, і він благополучно перейшов на інший берег. Суддя, попереджений про чудо, що сталося, з пошаною зустрів святого Спиридона і відпустив його друга.

Відомий із життя святителя і такий випадок. Якось він зайшов у порожню церкву, наказав запалити лампади і свічки і почав богослужіння. Проголосивши “Мир усім”, він і диякон почули у відповідь згори безліч голосів, що пролунали зверху, які виголошували: “І духові твоєму”. Хор цей був великий і солодкоголосіший від усякого співу людського. На кожній єктенії невидимий хор співав “Господи, помилуй”. Приваблені співом, що лунав із церкви, до неї поспішили люди, які перебували поблизу. У міру того, як вони наближалися до церкви, чудесний спів дедалі більше наповнював їхній слух і тішив серця. Але коли вони увійшли до церкви, то не побачили нікого, крім єпископа з небагатьма церковними служителями, і не чули вже більше небесного співу, від чого здивувалися.

Інша історія, повідомлена Созоменом, також вельми характерна для святителя: у святого був звичай із зібраного врожаю одну частину роздавати бідним, а іншу віддавати нужденним у борг. Сам він особисто нічого не давав, а просто показував вхід у комору, де кожен міг узяти, скільки потрібно, і потім повернути так само, без перевірки та звіту.

Відома також розповідь Сократа Схоластика про те, як злодії вирішили викрасти овець святого Спиридона: пізно вночі залізли вони в кошару, але відразу ж невидимою силою виявилися зв’язаними. Коли настав ранок, святий прийшов до отари і, побачивши зв’язаних розбійників, помолившись, розв’язав їх і довго вмовляв залишити беззаконний шлях і добувати їжу чесною працею. Потім, подарувавши їм по вівці і відпускаючи їх, ласкаво сказав: “Нехай же не даремно ви не спали”.

Часто уподібнюють святого Спиридона пророку Іллі, бо так само за молитвою його під час посух, що часто загрожували острову Кіпр, йшов дощ.

Усе житіє святителя вражає дивовижною простотою і силою чудотворення, дарованої йому від Господа. За словом святителя прокидалися мертві, приборкували стихії, трощили ідолів. Коли в Олександрії патріарх скликав Собор заради розтрощення ідолів і капищ, за молитвами отців Собору впали всі ідоли, крім одного, найбільш шанованого. Патріарху у видінні було відкрито, що ідол цей залишився для того, щоб бути розтрощеним святителем Спиридоном Триміфунтським. Викликаний Собором святитель сів на корабель, і в той момент, коли корабель пристав до берега і святитель ступив на землю, ідол в Олександрії з усіма жертовниками впав у порох, чим сповістив патріарха та всіх єпископів про наближення святителя Спиридона.

У праведності та святості прожив святий Спиридон земне життя і в молитві віддав душу свою Господу (бл. 348 року). В історії Церкви святитель Спиридон шанується разом зі святителем Миколаєм, архієпископом Мирлікійським.

Мощі його спочивають на острові Корфу в церкві його імені (крім правої руки, яка в Римі).

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь святителю Спиридону Тримифунтскому, чудотворцу, глас 1

Собо́ра Пе́рваго показа́лся еси́ побо́рник и чудотво́рец,/ Богоно́се Спиридо́не о́тче наш. /Те́мже ме́ртву ты во гро́бе возгласи́в/ и змию́ в зла́то претвори́л еси́,/ и внегда́ пе́ти тебе́ святы́я моли́твы,/ а́нгелы, сослужа́щия тебе́, име́л еси́, свяще́ннейший./ Сла́ва Да́вшему тебе́ кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Кондак святителю Спиридону Тримифунтскому, чудотворцу, глас 2

Любо́вию Христо́вою уязви́вся, свяще́ннейший,/ ум впери́в заре́ю Ду́ха,/ де́тельным виде́нием твои́м дея́ние обре́л еси́, Богоприя́тне,/ же́ртвенник Боже́ственный быв,// прося́ всем Боже́ственнаго сия́ния.

Молитва святителю Спиридону Тримифунтскому, чудотворцу

О, вели́кий и пречу́дный святи́телю Христо́в и чудотво́рче Спиридо́не, Керки́рская похвало́, всея́ вселе́нныя свети́льниче пресве́тлый, те́плый к Бо́гу моли́твенниче и все́м к тебе́ прибега́ющим и с ве́рою моля́щимся скоропредста́тельный засту́пниче! Ты́ ве́ру правосла́вную на Нике́йстем Собо́ре посреде́ отце́в пресла́вно изъясни́л еси́, триеди́нство Святы́я Тро́ицы чуде́сною си́лою показа́л еси́ и еретико́в до конца́ посрами́л еси́. Услы́ши на́с, гре́шных, святи́телю Христо́в, моля́щихся тебе́, и си́льным твои́м предста́тельством у Го́спода изба́ви на́с от вся́каго зла́го обстоя́ния: от гла́да, пото́па, огня́ и смертоно́сныя я́звы. Ты́ бо во вре́менней жи́зни свое́й от все́х си́х бе́дствий избавля́л еси́ люде́й твои́х: от наше́ствия ага́рян и от гла́да страну́ твою́ сохрани́л еси́, царя́ от неисце́льнаго неду́га изба́вил и мно́гия гре́шники к покая́нию приве́л еси́, ме́ртвых пресла́вно воскреша́л еси́, за свя́тость же жития́ твоего́ А́нгелы, неви́димо в це́ркви пою́щия и сослужа́щия тебе́, име́л еси́. Си́це у́бо просла́ви тебе́, ве́рнаго Своего́ раба́, Влады́ка Христо́с, я́ко вся́ та́йная челове́ческая дея́ния дарова́ тебе́ разуме́ти и облича́ти непра́ведно живу́щия. Мно́гим, в ску́дости и недоста́точестве живу́щим, ты́ усе́рдно помога́л еси́, лю́ди убо́гия изоби́льно во вре́мя гла́да напита́л еси́ и и́на мно́га зна́мения си́лою в тебе́ живу́щаго Ду́ха Бо́жия сотвори́л еси́. Си́це и на́с не оста́ви, святи́телю Христо́в, помина́й на́с, ча́д свои́х, у Престо́ла Вседержи́теля и умоли́ Го́спода, да пода́ст мно́гих на́ших грехо́в проще́ние, безбе́дное и ми́рное житие́ да да́рует на́м, кончи́ны же живота́ непосты́дныя и ми́рныя, и блаже́нства ве́чнаго в бу́дущем ве́це сподо́бит на́с, да вы́ну возсыла́ем сла́ву и благодаре́ние Отцу́ и Сы́ну и Ду́ху Свято́му, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропaрь, глaсъ д7:

Прaвило вёры, и3 џбразъ кр0тости, воздержaніz ўчи1телz, kви1 тz стaду твоемY, ћже вещeй и4стина: сегw2 рaди стzжaлъ є3си2 смирeніемъ высHкаz, нищет0ю бог†таz, џтче спmрідHне, моли2 хrтA бGа, сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.

И#ли2 сeй, глaсъ №:

Соб0ра пeрвагw показaлсz є3си2 поб0рникъ и3 чудотв0рецъ, бGон0се спmрідHне, џтче нaшъ. тёмже мeртву ты2 во гр0бэ возгласи1въ, и3 ѕмію2 въ злaто претвори1лъ є3си2: и3 внегдA пёти тебЁ с™ы6z мл7твы, ѓгGлы сослужaщыz тебЁ и3мёлъ є3си2, сщ7eннэйшій. слaва дaвшему тебЁ крёпость: слaва вэнчaвшему тS: слaва дёйствующему тоб0ю всBмъ и3сцэлє1ніz.

Кондaкъ, глaсъ в7.
Под0бенъ: Вhшнихъ и3щS:

Люб0вію хrт0вою ўzзви1всz сщ7eннэйшій, ќмъ впери1въ зарeю д¦а, дётельными видёніемъ твои1мъ дэsніе њбрёлъ є3си2, бGопріsтне, жeртвенникъ бжcтвенный бhвъ, просS всBмъ бжcтвеннагw сіsніz.

Ще в розробці

Знайшли помилку