Свята великомучениця Варвара і мучениуя Іуліанія p1b45nmjuv1tn71et25rqlf3mb7
Житія святих,  Грудень

Свята великомучениця Варвара і мучениуя Іуліанія

Місяця грудня на 4-й день

Свята великомучениця Варвара народилася в м. Іліополі (нинішньої Сирії) за часів імператора Максиміна (305-311 рр.) у знатній язичницькій родині. Батько Варвари Діоскор, рано втративши свою дружину, був пристрасно прив’язаний до своєї єдиної дочки. Щоб уберегти вродливу дівчину від сторонніх поглядів і водночас позбавити її спілкування з християнами, він побудував для доньки спеціальний замок, звідки вона виходила тільки з дозволу батька (кондак 2). Споглядаючи з висоти вежі красу Божого світу, Варвара часто відчувала бажання пізнати його істинного Творця. Коли приставлені до неї виховательки говорили, що світ створений богами, яких шанує її батько, то вона подумки говорила: “Боги, яких шанує мій батько, зроблені руками людськими. Як ці боги могли створити таке пресвітле небо і таку красу земну? Єдиний повинен бути такий Бог, Якого створила не рука людська, але Сам Він, що має власне буття”. Так свята Варвара вчилася від творінь видимого світу пізнавати Творця, і на ній справджувалися слова пророка “Поучіхся в усіх ділах твоїх, в створінні руку твою поучіхся” (Пс. 142:5) (ікос 2).

Згодом до Діоскора все частіше стали приходити багаті і знатні женихи, просячи руки його дочки. Батько, який давно мріяв про заміжжя Варвари, вирішив завести з нею розмову про шлюб, але, на свій жаль, почув від неї рішучу відмову виконати його волю. Діоскор вирішив, що з часом настрій доньки зміниться і в неї з’явиться схильність до заміжжя. Для цього він дозволив їй виходити з вежі, сподіваючись, що в спілкуванні з подругами вона побачить інше ставлення до заміжжя.

Одного разу, коли Діоскор перебував у тривалій подорожі, Варвара познайомилася з місцевими християнками, які розповіли їй про Триєдиного Бога, про невимовне Божество Ісуса Христа, про Його втілення від Пречистої Діви та про Його вільне страждання і Воскресіння. Сталося так, що в той час в Іліополі проїздом з Олександрії перебував священик, який прийняв вигляд купця. Дізнавшись про нього, Варвара запросила пресвітера до себе і просила звершити над нею Таїнство Хрещення. Священик виклав їй основи святої віри і потім хрестив в ім’я Отця і Сина і Святого Духа. Освічена благодаттю Хрещення, Варвара ще з більшою любов’ю звернулася до Бога. Вона обіцяла присвятити Йому все своє життя.

За час відсутності Діоскора при його будинку велося будівництво кам’яної вежі, де робітники за наказом господаря мали намір спорудити два вікна з південного боку. Але Варвара, зайшовши одного разу подивитися будівництво, ублагала їх зробити третє вікно – на образ Троїчного Світла (ікос 3). Коли ж повернувся батько, то він зажадав у доньки звіту про зроблене: “Три краще, ніж два, – говорила Варвара, – бо у неприступного, невимовного Світла Троїчного Три Вікна (Іпостасі або Особи)”. Почувши від Варвари християнські віровчительні настанови, Діоскор розлютився. Він кинувся на неї з оголеним мечем, але Варвара встигла вибігти з дому (ікос 4). Вона сховалася в гірській ущелині, яка дивним чином розступилася перед нею.

Надвечір Діоскор за вказівкою одного пастуха все ж знайшов Варвару і з побоями притягнув мученицю в дім (ікос 5). На ранок він відвів Варвару до міського правителя і сказав: “Я відрікаюся від неї, бо вона відкидає богів моїх, і якщо не звернеться до них знову, то не буде мені дочкою. Муч її, державний правителю, як буде завгодно твоїй волі”. Довго вмовляв градоначальник Варвару не відступати від давніх батьківських законів і не чинити опір волі батька. Але свята мудрою промовою викривала омани ідолопоклонників і сповідувала Ісуса Христа Богом. Тоді її почали сильно бити воловими жилами і після цього розтирати глибокі рани жорсткою волосяницею.

Наприкінці дня Варвару відвели в темницю. Вночі, коли її розум був зайнятий молитвою, їй явився Господь і сказав: “Дерзай, наречена Моя, і не бійся, бо Я з тобою. Я дивлюся на подвиг твій і полегшую твої хвороби. Перетерпи до кінця, щоб незабаром насолодитися вічними благами в Царстві Моєму”. Наступного дня всі були здивовані, побачивши Варвару, – на її тілі не залишилося жодних слідів недавніх катувань (ікос 6). Бачачи таке диво, одна християнка, на ім’я Іуліанія, відкрито висповідала свою віру й оголосила бажання постраждати за Христа (кондак 8). Обох мучениць почали водити оголеними містом, а потім повісили на дереві й довго катували (кондак 9). Їхні тіла терзали гаками, палили свічками, били по голові молотком (ікос 7). Від таких тортур неможливо було залишитися людині живою, якби мучениць не зміцнювала сила Божа. Залишаючись вірними Христу, за наказом правителя мучениці були обезголовлені. Святу Варвару стратив сам Діоскор (ікос 10). Але безжального батька незабаром вразила блискавка, перетворивши його тіло на попіл.

Мощі святої великомучениці Варвари в VI столітті було перенесено до Константинополя, а в XII столітті дочка візантійського імператора Олексія Комніна (1081-1118 рр.), княжна Варвара, одружуючись із руським князем Михайлом Ізяславичем, привезла їх із собою до Києва, де вони перебувають і тепер – у кафедральному соборі святого князя Володимира.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь великомученице Варваре Илиопольской, глас 8

Варва́ру святу́ю почти́м:/ вра́жия бо се́ти сокруши́/ и я́ко пти́ца изба́вися от них,// по́мощию и оружием Креста́, всечестна́я.

Ин тропарь великомученице Варваре Илиопольской, глас 4

А́гнице всеблаже́нная Варва́ро,/ Боже́ственне озари́вшися Све́том Святы́я Тро́ицы Трисо́лнечным/ и в купе́ли Креще́ния утверди́вшися,/ в побежде́ние ле́сти оте́ческия,/ ве́ру испове́дала еси́ Христо́ву./ Те́мже, всечестна́я, свы́ше благода́ть тебе́ дарова́ Бог,/ исцеля́ти неду́ги и боле́зни вся.// Его́же моли́, великому́ченице, да спасе́т ду́ши на́ша.

Кондак великомученице Варваре Илиопольской, глас 4

В Тро́ице благоче́стно пева́емому/ после́довавши Бо́гу, страстоте́рпице,/ и́дольская притупи́ла еси́ чти́лища,/ посреде́ же по́двига страда́льчествующи, Варва́ро,/ мучи́телей преще́ния не устраши́лася еси́, мужему́дренная,/ велегла́сно пою́щи при́сно:// Тро́ицу чту, еди́но Божество́.

Молитва великомученице Варваре Илиопольской

Свята́я сла́вная и всехва́льная великому́ченице Варва́ро! Со́браннии днесь в хра́ме твое́м Боже́ственном лю́ди, ра́це моще́й твои́х поклоня́ющиися и любо́вию целу́ющии, страда́ния же твоя́ му́ченическая, и в них само́го Страстополо́жника Христа́, да́вшаго тебе́ не то́чию е́же в Него́ ве́ровати, но и е́же по Нем страда́ти, похвала́ми ублажа́юще, мо́лим тя, изве́стная жела́ния на́шего хода́таице: моли́ с на́ми и о нас, умоля́емаго от Своего́ благоутро́бия Бо́га, да ми́лостивно услы́шит нас, прося́щих Его́ благосты́ню, и не отста́вит от нас вся ко спасе́нию и житию́ ну́жная проше́ния, и да́рует христиа́нскую кончи́ну животу́ на́шему — безболе́зненну, непосты́дну, ми́рну, Боже́ственных Тайн прича́стну, и всем, на вся́ком ме́сте, во вся́кой ско́рби и обстоя́нии тре́бующим Его́ человеколю́бия и по́мощи, вели́кую Свою́ пода́ст ми́лость, да благода́тию Бо́жиею и твои́м те́плым предста́тельством, душе́ю и те́лом всегда́ здра́ви пребыва́юще, сла́вим ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га Изра́илева, не удаля́ющаго по́мощи Своея́ от нас всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Тропaрь с™hz, глaсъ и7:

Варвaру ст7yю почти1мъ: вр†жіz бо сBти сокруши2, и3 ћкw пти1ца и3збaвисz t ни1хъ п0мощію и3 nрyжіемъ крестA, всечестнaz.

И$нъ тропaрь с™hz, глaсъ д7:

Ѓгнице всебл7жeннаz варвaро, бжcтвеннэ w3зари1вшисz свётомъ ст7ы1z трbцы трис0лнечнымъ и3 въ купёли u3тверди1вшисz, въ побэждeніе лeсти nтeческіz вёру и3сповёдала є3си2хрcт0ву. тёмъ, всечcтнaz, свы1ше бл7годaть тебЁ дарова2 бг7ъ и3сцэлsти недyги и3 болBзни вс‰. є3г0же моли2, великомч7нице, да сп7сeтъ дyшы нaшz.

Кондaкъ, глaсъ д7.
Под0бенъ: Вознесhйсz на кrтъ:

Въ трbцэ бл7гочeстнw пэвaемому, послёдовавши бGу, страстотeрпице, јдwльскаz притупи1ла є3си2 чти6лища: посредё же п0двига страдaльчествующи, варвaро, мучи1телей прещeніz не ўстраши1ласz є3си2, мужемyдреннаz, велеглaснw пою1щи при1снw: трbцу чтY, є3ди1но бжcтво2.

Ще в розробці

Знайшли помилку