Собор святих сімдесяти апостолів p1aa1fa3clc6ojv1b4c10h1gmt3
Житія святих,  Січень

Собор святих сімдесяти апостолів

Місяця січня 4-й день

Після вибрання дванадцятьох апостолів Христос Господь зібрав був ще менших апостолів сімдесят, щоб посилати їх на проповідь, про що пише святий євангелист Лука таке: “Після цих явив Господь і інших сімдесят, і послав їх по двоє перед Собою”. Дванадцять-бо при Собі мав як свідків життя Свого, сімдесят же посилав. Які ж були імена тих сімдесятьох, не є цілком відомо, бо, як же пише святий євангелист Іоанн: “Багато учнів Його ішло назад і більше не ходили з Ним. Сказав Ісус дванадцятьом: “Чи не хочете і ви відійти?” І було так, що перед зближенням добровільного страждання Господнього зменшилося вельми учнів Його і заледве хто із сімдесятьох залишився при Ньому, але і з дванадцятьох один відпав. Після воскресіння ж Господнього лик святих дванадцяти апостолів Матфеєм доповнився, сімдесяти ж лик не зразу, але помалу наповнився новонаверненими через Добру новину від тих, що були з лику дванадцятьох, і через проповідь Павла святого, зверху покликаного у той же лик, наче в один дух первинний, з Петром святим співверховника. Можна знайти про сімдесятьох апостолів розповідь, під іменем святого священномученка Дорофея, єпископа Тирського, написану, і на початку книги Послань апостольських надруковану, також і в Пролозі згадану, але там написані є деякі такі, що хіба спершу лише апостольствували, потім же від віри і апостольства відійшли, як же Миколай, що прийшов з Антіохії, який був із семи дияконів, котрі зі Симоном-волхвом відвернулися від віри, також Фігель, Єрмоген і Димас, про них же пише Павло святий до Тимофея: “Ти знаєш оце, що відвернулись від мене всі в Азії, а між ними Фігель і Гермоген”. І знову: “Димас мене залишив, полюбивши нинішній вік”. Став-бо пізніше жерцем ідольським в Солуні. Про них пише і святий Іоанн Богослов у Посланні своєму соборному першому: “Від нас вийшли, але не були з нас, якщо б від нас були, перебували б з нами”. І не випадає таких серед святих сімдесяти під час нинішнього свята собору вшановувати. Що-бо є спільне у світла з темрявою? Багатьох же в тому сказанні мовчання оминуло, їх же Церква свята у місяцеслові святими зі сімдесятьох апостолів іменуючи, вшановує, як же Тимофей , Тит, Єпафрас, Архип, Ахіла, Олімп, Кондрат, Ахаїк. Є ж і инших багато в тому сказанні сумнівному, під іменем святого Дорофея написаному кимось. Через те і поза тим, хоч і не зовсім відкинувши сказання, але часто використовуючи, поєднавши з ретельним розглядом Божественного Писання, переказів святих Отців і давніх істориків та оповідачів церковних достовірних, перелік за іменами і за чинами святих апостолів сімдесятьох, що в цей день святкуємо, такий.

Першим із сімдесятьох апостолів був святий Яків, брат Господній, його ж святий апостол Павло в Посланні до галатів згадує, кажучи: “Зайшов я до Єрусалиму бачити Петра, іншого з апостолів я не бачив, лише Якова, брата Господнього”. Він був першим єпископом Єрусалиму, поставлений самим Господом. Коли Його ж проповідував з крила церковного, юдеями був скинений і, в зраненні камінному, деревом у голову ударений, помер.

. Марко, святий євангелист, який написав Євангеліє Святе. Розповідає про нього святий апостол Петро, який же і згадує в Посланні соборному першому, говорячи: “Вітає вас у Вавилоні зібрана церква і Марко, син мій”. Він цим же Петром святим поставлений був єпископом в Олександрії, де ж ідолопоклонники мотуззям його зв’язали, і, по камінні волочений і розбитий, Господеві, Який явився йому і до слави небесної кликав, дух свій передав. Лука, святий євангелист, який написав Євангеліє Святе. Розповідає про нього святий апостол Павло, він же
і згадує в Посланні до колосян, говорячи: “Вітає вас Лука, лікар любий”. Той же і Діяння апостольські описав і по великих трудах апостольство своє страдницьки закінчив у Тивах Віотинських.

. Клеопа святий, брат святого Йосипа-обручника молодший, який, до Емаусу подорожуючи зі святим Лукоюякий згадує його у своєму Євангелії, своє ж ім’я замовчуючи, Господа після воскресіння бачив. І за якийсь час у тому ж домі, де в переломленні хліба пізнав Христа Воскреслого, за свідчення Христа від юдеїв убитий.

. Симеон святий, родич Господній, після Якова був другим єпископом в Єрусалимі і за розп’ятого Христа розп’ятий помер.

. Варнава святий, названий так апостолами, а перед тим був Йосипом. Згаданий у Діяннях апостольських і в Посланні святого Павла до галатів: “Увійшов сказав до Єрусалиму з Варнавою”. Він з тим же Павлом святим послужив Слову і спершу Христа проповідував у Римі, тоді поставлений був єпископом у Медіолані. На батьківщині своїй, острові Кіпрі, юдеями й еллінами побитий камінням, помер і похований з переписаним ним Євангелієм святого Матфея.

. Йосій святий, або Йосип, названий Варсавою і Юстом, співжеребник Матфея після зради Юди, згадуваний у Діяннях апостолів, що Павло святий у Посланні до колосян говорить: “І Ісус наречений Юст”. Розповідають учителі: цей Йосій був сином Йосипа-обручника, так, як Яків, і Симон, і Юда не Іскаріот. І був єпископом в Єлевтерополі, де страдницьки й помер.

. Фадей учнем святого Іоанна Предтечі був спочатку, тоді Христа инший, не святий апостол Юда Тадей, що в Лівії, один із дванадцятьох . Хрестив едеського князя Авагара і від прокази його очистив. По багатьох в благовісті Христовому трудах у Вириті, граді фінікійськім, спочив у Господі.

. Ананія святий, який хрестив Павла-апостола. У Дамаску був єпископом. У Єлевтерополі, коли Лукіян-ігемон камінням його побив, закінчив свій шлях.

. Стефан святий, першомученик, архидиякон, юдеями побитий, до Господа Ісуса Христа, Його ж у відчинених Небесах стоячого бачив, відійшов.

. Филип святий, один зі сімох дияконів, хрестив Симона-волхва в Самарії і євнуха Кандакії, був єпископом у Тралії Азійській і, багатьох вірою просвітивши, у старості глибокій на життя без старости перейшов.

. Прохір святий, один зі сімох дияконів, супутник святого Іоанна Богослова і трудів його спільник. У Никомидії, граді Вітинійському, спершу був єпископом, тоді, в Антіохії проповідуючи Христа, мученицьки помер.

. Никанор святий, один зі сімох дияконів. У той самий день, коли камінням побитий був першомученик Стефан, за написаним у Діяннях апостольських, було в той день гоніння велике на церкву Єрусалимську, вбитий був з двома тисячами віруючих у Христа.

. Тимон святий, один зі сімох дияконів, єпископом був града Бостра, краю Аравійського, і, проповідуючи ім’я Христове, багато від юдеїв та еллінів постраждав і в піч розжарену вкинутий був, але, неушкоджений вийшовши, до Господа відійшов.

. Пармен святий, один зі сімох дияконів, доручене йому від апостолів служіння у проповіді, сповненій віри, здійснюючи, перед очима апостольськими помер мученицьки.

. Тимофей святий у благовісті з Павлом святим трудився, до нього ж два послання Павло святий написав, був єпископом в Ефесі.

. Тит святий, також у благовісті з Павлом святим трудився, до нього ж і Послання Павло святий написав. Був єпископом Гортинським на Криті.

. Филимон святий, до нього ж Павло святий особисте Послання написав, був єпископом у Газі.

. Онисим святий, про нього ж Павло святий до Филимона пише”. Тертилом, єпархом Римським мучений, помер в Путеолі.

. Епафр святий, його ж Павло святий у тому ж Посланні до Филимона згадує, говорячи: “Вітає тебе Епафрас, співв’язень мій у Христі Ісусі”. Був єпископом у Колосах, разом же і Лаодикійської церкви, і Єрапольської. З Павлом же святим був у Римі в ув’язненні, звідки ж Павло, пишучи до колосян, говорить: “Вітає вас Епафрас, один із вас, раб Ісуса Христа, який завжди подвизається за вас у молитвах, щоб ви були досконалі і сповнені всілякої волі Божої. Свідчу-бо про нього, що має ревність велику і вболіває за вас і за тих, що в Лаодикії та Гієраполі”.

. Архип святий, згадуваний у тому ж Посланні до Филимона, був після святого Епафраса якого тримали у Римі в путах єпископом в Колосах, до нього ж пише Павло святий, говорячи: “Скажіть Архипові: бережи служіння, яке прийняв у Господі, щоб здійснити його”.

. Сила святий, який зі святим апостолом Павлом слово Боже проповідував і з ним багато перетерпів страждань, рани ж і темницю. Про нього ж сказано в Діяннях апостольських: “Павло ж, вибравши Силу, пішов… засновуючи церкви”. Єпископом був у Коринті і досить у проповіді Божого слова потрудився. Знамення ж і чуда зробивши, до Господа відійшов.

. Силуан святий, його ж згадує Петро святий у Посланні своєму соборному так: “Через Силуана, вірного брата, написав”. Також і Павло святий у Посланні другому до коринтян: “Божий Син, Ісус Христос, що Його ми вам проповідували, я і Силуан”. Він із Павлом святим слово Боже проповідував і в Солуні був єпископом. Багато ж бід перетерпівши заради подвига, що у вірі підняв, до Подвиговінчателя Христа зійшов.

. Крискент святий, його ж згадує Павло святий у Посланні своєму до Тимофея другому (право перекладеному з грецької), говорячи: “Крискент в Галатію, тобто посланий мною, на проповідь”. Він був єпископом у Галатії, тоді в Галії Христа проповідував, і у Вієні, граді Галійському, Захарію, учня свого, єпископом поставивши, знову повернувся в Галатію і мученицьки помер у царювання Траянове.

. Крисп святий, його ж згадують Діяння апостольські так: “Крисп, начальник синагоги, повірив у Господа зі всім домом своїм”. Про нього ж і Павло святий в Посланні до коринтян говорить, що Криспа хрестив. Був єпископом на Еґинті, острові, що прилягав до Пелопонеса, між морями Еґейським та Іонійським.

. Епенет святий, його ж Павло святий у Римській епістолії згадує, говорячи: “Вітайте Епенета, улюбленого мого, який є початком Азії для Христа”. Був єпископом у Картагені.

. Андронік святийе, його ж у тій самій епістолії Павло святий згадує: “Вітайте Андроніка”, говорячи і називаючи його родичем і співв’язнем своїм. Визначний серед апостолів, які швидше від Павла повірили в Христа, був єпископом в Паннонії.

. Стахій святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує. “Вітайте, — каже, — і Стахія, любого мені”. Був поставлений через святого апостола Андрія Первозваного в Арґирополі першим візантійським єпископом.

. Ампаій святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує, говорячи: “Вітайте Амплія, любого мені в Господі”. Був єпископом, проповідуючи Христа в Діосполі і в Одисі-граді, і там, від еллінів убитий, помер.

. Урбан святий, його ж у тій самій епістолії Павло святий задує, говорячи: “Вітайте Урбана, співробітника нашого в Христі”. Був єпископом у Македонії і мученицьки помер.

. Наркис святий, його ж у тій самій епістолії згадує Павло святий, кажучи: “Вітайте Наркисових, що в Господі”. Був єпископом в Атенах.

. Апелій святий, його у тій самій епістолії згадує Павло святий, говорячи: “Вітайте Апелія, випробуваного в Христі”. Був єпископом в Іраклії.

. Аристовул святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує, говорячи: “Вітайте Аристовулових”. Був єпископом у Британії і там по багатьох трудах і стражданнях помер.

. Іродіон святий, його ж у тій самій епістолії згадує Павло святий, говорячи: “Вітайте Іродіона, родича мого”. Був єпископом у Патрах.

. Агав святий, дар пророцтва прийнявж. Його ж згадують Діяння апостольські, що прийшов один з юдеїв, пророк на ім’я Агав, і, взявши пояс Павла, зв’язав свої руки й ноги і сказав: “Це говорить Дух Святий, мужа, що його ж є пояс цей, так зв’яжуть в Єрусалимі юдеї і передадуть у руки язичникам”.

. Руф святий, його ж у Римській епістолії згадує Павло святий, говорячи: “Цілуйте Руфа, вибраного в Господі”. Був єпископом у Тивах, які в Елладі.

. Асинкрит святий, якого в тій самій епістолії згадано, був єпископом в Ірканії, землі Азійській.

. Флегонт святий, у тій же епістолії згадуваний. Був єпископом у Маратоні, граді Тракійському.

. Єрм святий, якого в тій же епістолії згадано, був єпископом у Філиполі.

. Патров святий, у тій же епістолії згаданий, був єпископом у Неаполі і Путеолаху.

. Єрмій святий, якого в тій же епістолії згадано, був єпископом у Далматії. Про цих п’ятьох, тут вкупі згаданих святих, пише разом Павло святий, говорячи: “Цілуйте Асинкрита, Флегонта, Єрма, Патрова, Єрмія”.

. Лін святий, його ж згадує Павло святий у Посланні другому до Тимофея. Був єпископом у Римі після святого апостола Петра.

. Гай святий, його ж у Посланні до римлян Павло святий згадує, говорячи: “Вітає вас Гай, гостинний мені і церкві усій”. Був єпископом в Ефесі після святого Тимофея.

. Філолог святий, його ж у тій самій епістолії згадує Павло святий, говорячи: “Вітайте Філолога”. Його поставив святий апостол Андрій єпископом у Синопі.

. Лукій святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує. Був єпископом у Лаодикії Сирійській.

. Ясон святий, якого в тій же епістолії згадано. Був єпископом у Тарсі.

. Сосипатр святий, у тій же епістолії згадуваний. Був єпископом в Іконії. Про цих трьох разом, поруч згаданих, пише Павло святий після Тимофея святого, говорячи: “Вітає вас і Лукій, Ясон, і Сосипатр, родичі мої”.

. Олімпіян святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує. Ідучи за святим апостолом Петром, при смертному стражданні його в Римі від Нерона посічений був, разом зі святим апостолом Іродіоном, як же пише Метафраст на день святих апостолів Петра і Павла.

. Тертій святий, що записав Послання до Римлян, яке говорив святий Павло. У ньому ж сам себе згадує так: “Вітаю вас і я, Тертій, який писав послання це в Господі”. Був єпископом, другим після святого Сосипатра, де ж і мученицький здобув вінець.

. Ераст святий, його ж Павло святий у тій самій епістолії згадує, був економом Єрусалимської церкви, потім же єпископом Паніяди.

. Кварт святий, якого у тій же епістолії згадано, був єпископом у Бейруті. Про цих двох святих разом Павло святий пише: “Вітає вас Ераст, будівничий градський, і Кварт, брат”.

. Євод святий в Антіохії після святого апостола Петра був єпископом, його ж згадує святий Ігнатій Богоносець у Посланні своєму до Антіохіян, говорячи: “Згадуйте блаженного Євода, отця вашого, якого першим вам апостоли пастирем поставили”.

. Онисифор святий, його ж згадує Павло святий у Посланні другому до Тимофея, говорячи: “Хай дасть же милість Господь Онисифоровому дому, бо багато разів дав мені спочинок і вериг моїх не соромився”. Був єпископом у Колофоні і в Киринії.

. Климент святий, його ж згадує Павло святий у Посланні до филип’ян. “Подвизалися, казав, зі мною і з Климентом”. Був єпископом у Римі після святого апостола Петра і після єпископів Ліна та Клита. У вигнанні ж був у Херсонесі, помер страдницьки, утоплений в глибинах морських.

. Состен святий, який після Криспа святого начальником собору юдейського був, Павлом святим до віри навернений. Про нього ж сказано в Діяннях апостольських: “Взяли ж всі елліни Состена, начальника собору, били перед судом”. Його ж згадує і сам Павло святий вкупі зі собою в Посланні до коринтян, яке починається так: “Павло, званий апостолом Ісуса Христа волею Божою, і Состен, брат”. Був єпископом у Колофоні.

. Аполос святий, його ж згадують Діяння апостольські так: “Юдей же один, Аполос на ім’я, олександрієць родом, муж учений, прийшов до Ефесу, сильний він у Книгах, він був навчений дороги Господньої, і, палаючи духом, говорив і учив пильно про Господа”. Згадує ж і Павло святий у Першому посланні до коринтян: “Я, — каже, — посадив, Аполос напоїв, але Бог виростив”. Був єпископом у Смирні
перед святим Полікарпом.

. Тихик святий, якого згадано в Діяннях апостольських і в Посланнях Павла святого до ефесян і колосян: “А те, що, — каже, — про мене скаже вам Тихик, улюблений брат і вірний служитель у Господі, його ж послав до вас на це власне, щоб довідалися про нас, і щоб утішив серця ваші”. І знову в Посланні другому до Тимофея: “Тихика ж послав в Ефес”. Був єпископом Колофонським після святого Состена.

. Епафродит святий, його ж згадує Павло святий у Посланні до филип’ян, говорячи: “Вважав за потрібне Епафродита, брата і співробітника, і співвойовника мого, вашого ж апостола і служителя потребі моїй, послати до вас”. Був єпископом в Адріянії.

. Карп святий, його ж Павло святий у другому Посланні до Тимофея після Тихика святого згадує, говорячи: “Плаща його ж залишив у Троаді в Карпа, піди принеси до мене і книги”. Був єпископом у Верії Тракійській.

. Кондрат святий, був єпископом в Атенах і Магнисії, де ж, слово Господнє проповідуючи, муками кінець прийняв від атинеїв при царі Адріяні.

. Марко, він же і Іоанн, його ж Діяння апостольські як співмандрівника Павла і Варнави згадують багато разів, як же тут: “Варнава ж і Савл повернулися у Єрусалим, виконавши службу, взявши з собою Іоанна, названого Марка”. Був єпископом у Біблосі, що у Фінікії, його ж і Сінію недруги прогнали.

. Зина святий, на якого казали Законник, тобто закону Мойсеевого учитель. Його ж Павло святий у Посланні до Тита згадує: “Зина Законника негайно вишли вперед до мене”. Був єпископом у Діосполі.

. Аристарх святий, його ж згадують Діяння апостольські і Послання Павла святого до колосян і до Филимона. Був єпископом в Апамеї Сирській.

. Пуд святий, його ж згадує Павло святий у Посланні другому до Тимофея: “Вітає тебе, — каже, — і Пуд”. Був у Римському синкліті муж благочесний, приймаючи у дім свій зібрання святих апостолів Петра й Павла та инших вірних.
Його ж дім перетворився через те на церкву, названу пастирською, у ній же і Петро святий, кажуть, священнодіяв.

. Трохим святий, його ж Діяння апостольські згадують, але і Павло святий у Посланні тім же до Тимофея. “Трохима, — каже, — залишив у Мілеті хворого”. Він з Пудом та Аристархом у всіх гоніннях за Павлом святим ішли, і, врешті, при усіченні його в Римі Нероном всі троє були усічені.

. Марко святий, небіж Варнави, був єпископом в Аполоніяді, його ж згадує Павло святий у Посланні до колосян разом зі святим вищезгаданим Аристархом: “Вітає вас Аристарх, ув’язнений разом зі мною, і Марко, небіж Варнавин .

. Артем святий, його ж згадує Павло святий, пишучи до Тита: “Коли пришлю Артема до тебе”. Був єпископом у Айстрі.

. Акила святий, його ж Діяння апостольські й Послання Павлові згадують, єпископом в Іраклії був, в Азії ж і Ахаї проповідував Слово Боже і від невірних убитий був.

. Фортунат святий, його ж Павло святий у Першому посланні до коринтян згадує. Кончину блаженну в проповіді слова Божого дістав.

. Ахаїк святий, його ж разом із Фортунатом у тому ж Посланні до коринтян Павло святий згадує: “Радію, — каже, — через прихід і Фортуната, і Ахаїка, бо вашу втрату заповнили, заспокоїли-бо мій дух і ваш”.

Тут лик повний закінчується святих сімдесятьох апостолів. До нього ж за иншим зводом Євангельським, розповідають, явив Господь й инших сімдесят два долучаються і ще два.

. Діонісій святий Ареопагіт, його ж Діяння апостольські згадують. Спершу в Атенах був єпископом, тоді в Галії проповідував Христа і там був у голову усічений. А проте, що і цей є з того ж апостольського лику, свідчить Євсевій, єпископ Кесарії Палестинської. Про цих апостолів говорить таке: “Додав до них Ареопагіта одного, Діонисія на ім’я, він же був Павловою проповіддю в Атенах до віри навернувся, як Лука в Діяннях апостольських пише”.

. Симеон святий, названий Ніґер, його ж Лука святий у Діяннях згадує, говорячи: “Були, — каже, — деякі в Антіохії в церкві пророки й учителі: Варнава і Симеон, названий Ніґер”. А що і він є з того ж лику апостольського, свідчить Єпіфаній святий, згадуючи його між апостолами. Ось-бо імена їхні згадує — Марка, Луку, Юста, Варнаву, Апелія, Руфа, Ніґра тобто Симеона Ніґра та инших сімдесятьох двох”. Так Єпифаній святий пише, у двох речах нас запевняє: що лик цих святих апостолів містить у собі осіб сімдесят дві і що святий Симеон Ніґер є одним з того ж числа апостольського. Але і святий Іоанн Дамаскин в Октоїху п’ятого гласу у середу на вечірні після дванадцятьох апостолів собор сімдесяти і двох згадує, говорячи: “всехвальна десятка з двійцею виявилася досконалою, ввівши єдиноревний собор сімдесяти двох”. Їхніми ж усіх вельми помічними святими молитвами щоб і ми сподобилися в зібранні святих бути звання небесного причасниками і розуміти Превишнього апостола й Архиєрея віри нашої Ісуса Христа, хвалячи Його з Богом Отцем і святим Духом на віки вічні. Амінь.

Відомо ж хай буде, що, окрім усіх цих описаних тут святих апостолів, може знайтися і ще більше сучасників, рівноапостольних святих, як свідчить про те Євсевій, Кесарії Палестинської єпископ, який у Книзі своїй першій, у главі дванадцятій пише таке: “Ім’я кожного із дванадцятьох апостолів Христових достатньо з Євангельських свідчень кожному відоме, а про сімдесят апостолів жодного каталогу точного ніде не тратіяється. Якщо ж захочеш роздивитися, то більше ніж сімдесят легко знайдеш, одного тримаючись свідчення Павла святого, що в Першому посланні до коринтян говорить: “Явився Христос після воскресіння Свого Кифі, тоді одинадцятьом, потім же явився більше як п’ятистам братам одного разу. З них же багато живе досі, деякі ж спочили”. З таких- бо багатьох, які трудилися у Благовісті Христовому, того ж часу в первісній Церкві, які різні краї вірою просвітлювали, подібно до апостолів, є самого апостольського імени достойні, деякі ж осібно хай тут будуть згадані.

Лазар святий, який чотири дні мертвий був, і Господь його воскресив. Разом зі святими апостолами прийняв Духа Святого, що у вогненних язиках зійшов. Коли ж було гоніння велике на Церкву Єрусалимську, після убивства Стефана, вигнаний був за межі юдейські і в човні без весла на море пущений з Максимином святим, учнем Господнім, і з Келидонієм святим, що від народження був сліпим, але Господь його просвітлив. Припливши, за Божим скеруванням, в Масилію, там по-апостольськи сам той Лазар святий Христа проповідував, тоді на острові Критському в граді Кутійському епископував, там переставився, де ж і святе його тіло після багатьох років було знайдене в ковчезі мармуровому з написаними словами: ЛАЗАР ЧОТИРИДЕННИЙ, ДРУГ ХРИСТОВИЙ. Максимин же святий у Ливії, так названому граді, що в Галії, першим був єпископом і проповіді апостольської виконавцем. Там же і Келідоній святий, єпископовий співпомічник до проповіді апостольської, зі святим Максимином перебував, де ж з миром спочив і в деяких істориків до лику святих сімдесяти двох апостолів як один з них зарахований.

Йосип святий з Ариматвї, який учився в Ісуса і пречисте Його Тіло в Пилата випросив. Також заздрісними юде-ями з меж їхніх вигнаний, в Англії Христа проповідував, де ж і переставився і як апостол від людей того краю шанований.

Никодим святий, який приходив на науку до Ісуса вночі і дав добру раду, щоб не осуджувати його перед тим, як почути від нього і зрозуміти діла його. Потім же і Тіло Ісусове з Йосипом чесно з пахощами поховав. Також від юдеїв за віру в Христа і проповідь апостольську у вигнанні постраждав.

Тамааіїа святий, учителем був святого апостола Павла і раду благочестиву юдеям про проповідь апостолів святих дав: “Якщо від Бога є діло це, не можете зруйнувати його”. Після цього явив Христа, у Нього ж вірив, проповідував по-апостольськи. І вигнаного за проповідь Никодима святого ховав у себе, його ж до кінця життя прогодувавши, поховав поблизу святого першомученика Стефана.

Євнух Кандаки-цариці святий, Пилипом святим на дорозі охрещений. І царицю ту до Христа навернув. Був першим проповідником Христовим в Етіопії й апостолом Етіоп-ським названий. Мученицьки помер.

Закхей святий, який приймав у дім свій Господа, радіючи, і від Нього: “Сьогодні на дім цей спасіння прийшло” чув. Після Вознесення Господнього пішов за Петром святим, ним же єпископом Кесарії Палестинської поставлений, апос-тольськи Христа проповідував.

Корниаій святий, сотник, Петром святим хрещений, ним же у тій же Кесарії після святого Закхея єпископом поставлений, його ж дім перетворений на церкву.

Аогин святий, сотник, який при хресті Господньому увірував і воістину, що Сином Божим є Ісус, ісповідав. Тоді і про воскресіння Його свідчив. І після цього в Кападокії Христовим проповідником й апостолом був. Мученицьки постраждав. ІТНАТІЙ святий Богоносець, його ж Господь дитиною прийняв на руки свої. Був після святого Петра в Антіохії єпископом. Апостольськи проповідував Христа. За Нього ж і постраждав у Римі, левам відданий на поїдання.

Поашарп святий, єпископ Смирни. Його ж блаженний Симеон Метафраст у житії святого Ігнатія Богоносця явив, апостолом божественним називавши. Пише так: “Зупинився, каже, у Смирні, там вітав святий Ігнатій святого Полікарпа, божественного апостола, Смирнського єпископа, співучня свого”.

Аристюн святий, єпископ тої ж Смирнської церкви. Учень Господній з тих, що після дванадцятьох апостолів були. Згаданий у книгах святого Папія, єпископа Єрапольсько-го, який зразу після апостолів жив, про що пишуть історики церкви: Никифор у Книзі З, у Главі , і Євсевій також у Книзі , у Главі .

Єротеи святий, якого святий апостол Павло віри навчив і єпископом поставив в Атенах. Він на Успення Пречистої БогоМатфері в Лиці святих апостолів по повітрі принесений був.

Антипа святий, єпископ Пергамський, апостольською про Христа проповіддю свідчивши, постраждав. Про нього ж сам Христос Господь в Об’явленні святого Іоанна Богослова явив, говорячи: “Антипа, свідок Мій вірний, вбитий був”.

Димитріи святий, про нього ж святий Іоанн Богослов у Посланні своєму третьому написав: “Про Аимитрія свідчили всі, і сама правда, і ми свідчимо, і знаємо, що свідчення наше правдиве”. Був єпископом у Філадельфії, краї Азійському.

Згаданий ще в Діяннях апостольських МНАСОН Кипри-янин, давній Господній учень, про нього ж пише Лука святий таке: “Прийшли з нами деякі учні з Кесарії, ведучи з собою якогось киприянина Мнасона, що ми в нього ж оселитися мали”. Крім того, цей давній учень Господній Мнасон може комусь видаватися тим самим, що і Ясон.

Ці-бо й більше, окрім сімдесятьох апостольського Собору, давні учні Господні, сучасні апостолам, співпроповідники їхні святі, були хіба з числа тих згаданих понад п’ятисот братів, які воскреслого Господа бачили. їх же всіх імена якщо не тут, на землі, у книгах, то на Небесах точно написані. Як же пише Павло святий до филип’ян у главі : “Ті, що у благовіствуванні подвизалися зі мною, — казав, — і з иншими співробітниками моїми, їх же імена у книзі життя”. А в сказанні під іменем святого Дорофея, про сімдесятьох апостолів написаному, деяких тих же імена даремно повторюються. Замість них принаймні з цих вищеназваних згаданий хтось міг би бути.

Хай відомо також буде, що у сказанні тому під іменем Дорофея написано багато такого, що, як було сказано, має в собі сумнівне. Чотирьох із сімдесяти апостолів імена марне повторюються: Іродіона названо двічі, ніби з Павлом святим був, як Родіона його ж не згадав Павло святий ніде, лише Іродіона, і знову Аполоса, Тихіка й Аристарха — їх же по одному тих самих, а не инших згадує святий Павло.

У тому ж сказанні чотирьох імена у двох з’єднані виявляються: Клеопа із Симеоном, Крисп же із Крискентом. Напи-сано-бо, ніби Клеопа той самий був, що й Симеон. Але достовірні історики церковні давні Євсевій, прозваний Памфил, і Никифор Калист Ксантопул, і від них наведене свідчення найдавніших євангелистів, а після них і Георгій Кедрин узгоджено пишуть, що Клеопа був молодшим братом святого Йосипа Обручника, Симеон же — родич Господній якщо ж і згадується у Пролозі, що Симеон цей той самий був, що і Симон, син Йосипа Обручника, як же Яків, Йосія та Юда, проте достовірні історики церковні вищеназвані говорять, що Симеон цей (родич Господній, єпископ другий після Якова Єрусалимський) — був сином самого Клеопи, брата Йосипово-го, брат же стриєчний, а не рідний Якова, сина Йосипового. А той Симон, син Йосипа, брат же рідний Якова, инший був не згадуваний серед апостолів, про нього ж думають, що не прийняв Служби апостольської, як же брати його Яків та Йосія між сімдесятьма, а Юда який же і Тадей між дванадцятьма, але хіба перед розсіянням апостолів по вселенній пішов з життя цього, як же й итиі учні Господні, про них же Павло святий: “Багато, — каже, — перебувають досі, а декотрі вже спочили”. Те до розрізнення церковного належить, проте відомо, що инший був Клеопа инший Симеон, а що написано, ніби Крисп, його ж Павло святий згадує у другому Посланні до Тимофея, був єпископом Галилейськит, то в Посланні тому згадано Криска, чи Крескента, єпископа Та-латійського і Галійського, окремо ж инший Крисп, начальник синагоги, згаданий у Діяннях апостольських і в Павловому Першому посланні до коринтян. У томі) ж сказанні написано, що Кифа, йому ж Павло святий в Антіохії докоряв, був в Ікони єпископом, але Павло святий в Антіохії як же пише до галатів не иншому якомусь Кифі, наче був із сімдесятьох апостолів, лише самому верховному святому апостолові Петрові в лице докорив, що гріх по-поганськи жити. У тому ж іще сказанні написано, що одним із сімдесятьох апостолів був апостол Кесар, його ніби Павло святий згадував. Але Павло святий, пишучи з Риму до филип’ян, згадує дім Кесаря в Римі — царював тоді Перон, а не якогось учня Тоспоньо-го на ім’я Кесар, як же про те пишуть святі учителі Золото-устий святий і святий Феодорит. З них перший: “Воскресив їх, — каже, — й укріпив филип’ян Павло, показуючи, що й царського дому проповідь торкнулася. Якщо-бо ті, що в царських палатах перебувають, усім знехтували заради Царя Небесного, то їм ще більше годилося б филип’янам те чинити”. Другий же, святий Феодорит: “Превелику, — казав, — їм утіху приніс, коли сповістив, що і в царських палатах панує Божестенне Євангеліє і нечестивого царя домашніх до Життя приводить”. Так тлумачать учителі ті святі слова апостольські, що згадують Кесаря в Посланні до филип’ян. Па кінці це: “Вітають вас всі святі, навіть же з Кесаревого дому. Благодать Господа нашого Ісуса Христа зі всіма вами”. Амінь.

У той же день пам’ять преподобного отця нашого Теоктиста, ігумена в Кукумі Сикелійській.

У Пролозі тут замість цього Сикеліиського Теоктиста написано преподобного Теоктиста — того, що вересня вшановується, співпостника святого Євтимія великого в Палестині. Але Мінея Московська нововидана, також Місяцеслов Московський точно показують, що в цей день вшановується Сикелійський Теоктист, а не Палестинський. І святого мученика Зосима Монаха, що з Киликії, він у пустелі зі звірами жив, і Домитіяном-князем взятті, і за Христа мучений. И Атанасія Коментарисія, який у Христа увірував, коли мучений був святий Зосима. Лев з пустелі на арену прибіг і людським голосом провістив і настрашив усіх. Те бачивши, Атанасій пізнав силу Христа, єдиного істинного Бога, й увірував в Нього. Обидва померли в горах в одній кам’яній ущелині.

Тропарі, кондаки, молитви та величання

Гражданський шрифтЦерковнослов'янськоюУкраїнською

Тропарь Собору семидесяти апостол, глас 3

Апо́столи святи́и,/ моли́те Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.

Кондак Собору семидесяти апостол, глас 2

Христо́вых ученико́в лик се́дмьдесят/ Боже́ственно, ве́рнии, в пе́снех восхва́лим,/ те́ми бо вси навыко́хом Тро́ицу почита́ти Неразде́льную,// и пребыва́ют свети́льницы Боже́ственныя ве́ры.

Ин кондак Собору семидесяти апостол, глас 1

Зве́зды све́тлыя, я́ко двунадеся́тем спосо́бницы,/ Христо́с вас яви́, прему́дрии,/ озаря́ющия мир све́том про́поведи/ и в ве́ру приве́дшия мно́жество безчи́сленно язы́к, апо́столи Боже́ственнии./ Сего́ ра́ди днесь восхваля́ем ве́рою ва́шу па́мять,// моли́те спасти́ся душа́м на́шим.

Тропaрь, глaсъ G:

Ґпcли с™jи, моли1те млcтиваго бGа, да прегрэшeній њставлeніе подaстъ душaмъ нaшымъ.

Ще в розробці

Знайшли помилку